پرویزن

یادداشت های اسماعیل رمضانی

قورباغه کثیف چگونه بر قناری زیبا غلبه کرد؟

آبان۲۶

انتخابات ریاست جمهوری اخیر در امریکا اگر رای برنده آن هم در مجمع الکترال تثبیت شود، گویا تا چهار سال دیگر همچنان تداوم خواهد داشت. اما بگزارید ما در همین جا برای آن نقطه پایانی بگذاریم و ببینیم که از لحاظ رسانه ای چه درس هایی می تواند برای ما به همراه داشته باشد:
۱- در انتخابات امریکا این تنها هیلاری کلینتون نبود که شکست خورد. رسانه های بزرگ و کوچک امریکایی و غیرامریکایی هم متحمل شکست سختی شدند. اگر هیلاری کلینتون در همان روز شمارش آرا شکست خود را پذیرفت و به ترامپ تبریک گفت، اما رسانه های حامی او هنوز هم تا مدت ها بعد از این شکست نتوانسته اند پیروزی حریف را بپذیرند. این شاید شروع یک افول آشکار برای قدرت رسانه های رسمی در دنیای امروز باشد.

۲- این اولین باری در امریکا بود که یکی از دو نامزد اصلی تقریبا هیچ رسانه حامی برای خود نداشت. در واقع در این جو رسانه ای سنگین هیچ رسانه ای، اگر هم می خواست جرئت نداشت حمایت خود را آشکار کند. همانطور که دیدیم حتی وقتی که یک مجله عامه پسندی مثل پیپل آن هم بعداز انتخابات فقط یک عکس شاد و شنگول از ترامپ روی جلدش گذاشت از سوی همکاران و مخاطبانش دچار چه هجمه های سنگینی شد. اینجاست که شاید بتوان دلیل شکست مطلق همه نظرسنجی های پیش از انتخابات را پیدا کرد. رسانه ها با ایجاد جوی سنگین بر علیه ترامپ، در واقع رای واقعی مردم را پنهان کردند. واضح است که در چنین شرایطی پنهان کردن نظر واقعی در پاسخ به سوالات پرسشگران یک دلیل روشن داشته باشد. جمع قابل توجهی از مردم در این شرایط تصمیم اصلی خود را مخفی نگاه داشتند تا در هنگام رای گیری به رسانه ها نشان بدهند که لزوما بنا به گفته و راهنمایی آنها عمل نمی کنند.

۳- تحمیل رسانه ای مقاومت ایجاد می کند. شاید اگر برابری نسبی در پردازش رسانه ای وجود می داشت و موضع گیری ها کمی معتدل تر می شد، برخی از مردم احساس نمی کردند که نظر و گزینه خاصی دارد به آنها تحمیل می شود. اظهارات تندی از این قبیل که اگر فلانی رییس جمهور شود، با مشت به صورت او می کوبم، یا در برنامه زنده تلویزیونی حشره زنده می خورم و یا اینکه گرین کارتم را پاره می کنم و از امریکا مهاجرت می کنم و … عملا به جای آنکه نظر موافق ایجاد کند، برای رای دادن به گزینه مطلوب مقاومت ایجاد کرد.
۴- «کلمات تنها زمانی می توانند بر روی تصمیمات تاثیرگزار باشند که مردم با تمام وجود معنای آن را در زندگی واقعی شان لمس کنند.» این پاسخ مارک زوکربرگ به اتهام کسانی بود که معتقد بودند شبکه اجتماعی فیس بوک باعث پیروزی ترامپ شده است. پاسخی درست که نشان می دهد همچنان بازنمایی رسانه ای واقعیت زمانی نتیجه ای مطلوب می دهد که با بستر اجتماعی در تضاد نباشد.
۵- نتایج انتخابات ریاست جمهوری امریکا نشان داد که خودِ واقعی آدم ها- حتی کثیف و مشمئزکننده- همچنان اصالت بیشتری نسبت به چهره بزک کرده رسانه ها دارد. ترامپ، خودِ خودش بود با انواع رذایل اخلاقی و پستی های انسانی اما هیلاری، قورباغه خوش شانسی بود که به همت والای رسانه ها و اصحاب موسیقی و سینما می خواست برای مردم نقش قناری رویاهایشان را بازی کند. مردم امریکا کسی را می دیدند که پشت تریبون می ایستاد و فریاد می زد که «من خودم هستم، اینجا تنها بدون گیتار، بدون هنرپیشه، بدون…» و آن سوی دیگر زنی ایستاده بود که سلبریتی هایی با دهها میلیون دنبال کننده، خودشان را برایش لخت و عریان می کردند. و اینچنین قورباغه کثیف بر قناری زیبا غلبه کرد.

پی نوشت: این یادداشت در ستون هفتگی سواد رسانه ای،  روزنامه همشهری در روزهای چهارشنبه منتشر شده است.

در دسته : ارتباطات , سیاسی

آدرس ایمیل شما منتشر نمیشود

وب سایت آزمایشی

متن دیدگاه شما :